Astronomlardan Dünya Dışı Yaşama Dair Şok Keşif

Astronomlar dünya dışı yaşama dair ışık tutan büyük bir gelişmeye imza attı. Daha önce dünyaya düşen meteroitlerde ve uzay araçlarıyla ulaşılan gök taşlarında bol miktarda proteine rastlanmıştı. Şimdiyse uzayda ilk defa uzun zincirler halinde bir araya gelen aminoasitlerin oluşturduğu proteinler bulundu.

Meteoritin İçinde Protein Keşfedildi

Şimdilerde araştırmacılar, Dünya’ya düşen Acfer 086 ismindeki meteoritin içinde protein keşfettiklerini söylüyor. Uzay kaynaklı olan bu proteinle ilgili sonuçlar doğrulanırsa bir ilki yaşamış olacağız.

İçeriğinde düşük miktarda demir-54 ve lityum-6 izotopları barındırması nedeniyle hemolithin adı verilen proteinin 16 – 18 adet aminoasiti bünyesinde barındırdığını belirten makale, Proceedings of the National Academy of Scienes isimli bilim dergisine sunuldu ve onaylanması bekleniyor.

Harvard Üniversitesi’nden moleküler biyolog Julie McGeoch, diğer bilim insanlarının da kendileriyle aynı yöntemleri uygulayarak aynı sonuçlara ulaşmalarına ihtiyaçları olduğu belirtildi. Eğer meteorit proteininin gerçekliği onaylanırsa bu, evrenin herhangi bir yerindeki bir yaşamın kökenini anlamak için çok faydalı olacak. Ayrıca dünyadaki yaşamın ilk başladığı dönemdeki koşulları anlamamıza da yardım edecek.

Meteoritin İçinde Bulunan Proteinler Dünyanın Geçmişine Işık Tutacak

2007 yılında Julie ve Malcolm McGeoch, su ve proteinlerle ilgili bir araştırma yapmıştı. Su ve proteinlerin arasındaki etkileşimleri konu alan araştırmada, su ve proteinlerin yıldızlararası bulutlarda tepkimeye girerek Güneş Sistemi’ne dahil olabileceği fikrini sunmuşlardı.

Julie ve Malcolm McGeoch’a göre su ve protein örneğinde olduğu gibi erken kimyasal tepkimeler ve Güneş öncesi bileşenler, Dünya’nın oluşumu ve evrendeki diğer yıldız sistemlerini çözebilmekle ilgili önemli veriler elde etmemizi sağlıyor.

Bilim insanları tezlerini teyit etmek için Güneş sisteminin ilk dönemlerinden kalan gök taşlarını araştırmıştı ancak bu gök taşlarında sadece aminoasitlere rastlanmıştı.

Şu an ise gök taşında yalnızca aminoasit değil proteinlerin de olduğunu kanıtlamak isteyen araştırmacılar, kütle spektrometresi isimli bir araç kullanarak 1990’da Cezayir’e düşen meteoritte hemolithin bulduklarını açıkladılar.

Önceden bilinmeyen bu proteinin Dünya üzerindeki herhangi bir kaynaktan geçmediğini kanıtlamak isteyen bilim adamları, gök taşında bulunan dörteryum/hidrojenin oranını da hesapladılar ve bu proteinin çok yüksek dörteryum/hidrojen oranına sahip olduğunu ve Güneş Sistemi’nden bile önceki yıldızlararası moleküler bulutlarda meydana gelmiş olabileceğini düşündüklerini belirttiler.