CRISPR Yöntemi ile Rahim Ağzı Kanserine Tedavi Bulundu

Çin uyruklu bilim insanları, 2019 Eylül ayında CRISPR teknolojisini kullanarak iki AIDS hastası insanı tedavi etmeyi başardılar. CRISPR ( Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats ), bir DNA dizilim kümesidir. Uygulanan tedavi ile CRISPR-Cas9 yöntemi, ilk defa bir AIDS hastası üzerinde denenmiş oldu. CRISPR-Cas9; bilim insanlarının, ekleme ve çıkarma yaparak DNA dizilimlerinde değişim yapmalarını sağlayan, basit ve çok yönlü  bir teknolojidir. Bu sebeple bilim insanları arasında büyük ilgi görmektedir.

Deneysel Tedavi Cevap Verdi

Çin vatandaşı olan, 27 yaşında bir genç 2016 Mayıs ayında AIDS olduğunu öğrendi. İki hafta sonra ise lösemi teşhisi ile de yüzleşmek zorunda kaldı. Gencin umutları son bulurken, doktorlar deneysel bir tedaviden bahsetti. Tedavinin, bir vericiden alınan kemik iliği hücreleri üzerinde CCR5 genlerini düzenleyerek uygulanacağı hastaya açıklandı. Umutsuz gencin tedaviyi kabul etmesinin ardından 2017 yılında çalışmalara başlanıldı. Berlin ve Londra’ dan alınan kemik iliği üzerinde gen düzenleme işlemi yapılarak ilk insan üzerinde denenmiş ve tedavi edilmiş oldu.

CCR5 kopyaları üzerinde yapılan düzenlemeler ile HIV virüsüne bağışık hale geliyor. Çünkü HIV virüsü AIDS hastası olan kişinin hücrelerine girmek için CCR5 geninin ürettiği proteinleri kullanıyor. Tedavinin başlamasından 19 ay sonra deneysel tedavi yönteminin cevap vererek hastalık belirtilerinin gerilediği gözlemlendi.

Yapılan bu tedavi hala HIV virüsünü tamamen yok edecek durumda gözükmüyor. Bilim insanları, çalışmanın başarılı sonuçlar vermesi için uzun soluklu bir çalışmaya ihtiyaç olduğunu söylüyor. Yapılan deneysel tedavi üzerine New England Tıp Dergisinde yayınlanan raporda, yetişkinlerde ilk kez CRISPR yöntemi başarılı bir şekilde uygulandığını belirtiler.

27 yaşındaki gencin, beyaz kan hücrelerinin yalnızca yüzde 5’i CCR5 hücrelerini taşıdığı için tedavi yöntemi HIV hücrelerini tamamen yenemedi. Hastaların, HIV virüsünden kurtulabilmesi için bu oranın yüzde 90 olması gerekiyor. Çalışmayı yapan araştırma ekibi, düzenlenmiş olan CCR5 hücrelerini farelere nakletmiş ve fareler HIV virüsüne karşı direnç göstermişlerdi. Hasta tamamen HIV virüsünden kurtulamamış fakat yapılan bu yöntem ile aynı zamanda lösemi hastası olan gencin, lösemi ile savaşı sona ermiştir. Tedavinin lösemiyi tamamen ortadan kaldırdığı gözlemlendi. Araştırmayı yürüten Deng Hongkui, CRISPR kullanırlarak DNA üzerinde değişiklik yapılabileceğini kanıtlamış olduğunu ifade ediyor.

Çin, biyoteknoloji yöntemlerine büyük önem veriyor. 2018 Aralık ayında Çinli bilim insanı,  He Jiankui CRISPR-cas9 yöntemini iki embriyonun DNA dizilimini değiştirmek için kullanmıştı.

Avustralya’da CRISPR Yöntemi ile  Rahim Ağzı Kanserine Tedavi Bulundu

Geçtiğimiz yıl Ekim ayında Avustralya’da bulunan araştırmacılar, CRISPR yöntemini fareler üzerinde uygulayarak rahim ağzı kanserini etkisiz hale getirmeyi başardılar. Tedavi yöntemi üzerinde çalışmalara devam ettiklerini ve doğru genler öğrenildiğinde diğer kanser hastaları için tedavi gerçekleştirilebileceği söylediler.

Avustralyalı Griffith Üniversitesi’nin araştırma ekibi, kansere neden olan genleri hedef alarak fareler üzerinde yüzde 100 olumlu sonuca ulaştı. Denek fareleri vücutlarında bulunan kötü huylu tümörlerin hepsi tedavi ile iyileştirildi. Bu çalışma insanlar için kanser tedavisinde de olumlu sonuçlar doğurabileceği umudunu doğurdu.

Cinsel yolla bulaşan, çok nadiren de olsa cinsel ilişki dışında da bulaşabildiğini gördüğümüz HPV virüsü, vücuda bir kez girdi mi hücreler içine yerleşerek, dönemsel enfeksiyonlara yol açar. HPV ( Human papilloma virus ) virüsü, neredeyse tüm rahim ağzı kanserlerinin başlıca sebebidir. Virüs, E6 ve E7 adı verilen iki özel geni insan vücuduna entegre ediyor ve virüsten oluşan enfeksiyonlar zamanla kansere dönüşüyor. Bu durum CRISPR için mükemmel bir hedef olmasını sağlıyor. Alışılmış CRISPR deneylerinde, DNA’nın kansere neden olan hücreleri tespit edilip, yerlerini iyi huylu hücreler ile değiştiriliyor. Avustralyalı araştırmacı ekip, onkogenleri hedef alacak yeni bir yol izlediler. Bu yeni çalışma ile ekip, DNA üzerine daha fazla veri yüklüyor. Tedaviyi kanser hücresi taşıyan fareler üzerinde deneyleyen araştırmacılar, CRISPR mekanizmalarını gizli nanopartiküller içine yerleştirerek farelere enjekte ettiler. Fareler üzerinde gerçekleşen bu deney yüzde 100 olumlu sonuç göstermesiyle birlikte rahim ağzı kanser tedavisinin bulunduğunu belirten araştırmacılar, yine aynı farelerde iltihaplanma gibi yan etkilerin de görünmediğini tespit ettiler.

Araştırmada yer alan Profesör Nigel McMillan araştırmasını “ “Bu nanoparçacıklar kanser hücrelerinde kansere yol açan geni arıyor ve bazı ilave DNA ekleyerek “onu değiştiriyor” ve genin yanlış okunup üretilmesini durduruyor” diye açıkladı ve yine McMillan “Bu, bir kelimeye fazladan birkaç harf eklemeye benziyor, böylece heceleme kontrolorü artık kelimeyi tanımıyor” diye de devam etti. Mcmillan bu sözleriyle,araştırma ekibiyle birlikte gerçekleştirdiği bu çalışmayı, ayrıntılı bir şekilde aktarıyor. Tüm bu çalışmaların olumlu sonuç vermesi ile araştırma ekibi, 5 yıl içerisinde insan deneyler üzerinde gerçekleştirilmesi için çalışmalarına devam ediyor.