Denisovalar ile İnsanlık Tarihi Yeniden Yazılıyor

Sibirya’da yakın zamanda yapılan araştırmalarda Denisova adı verilen bir mağarada yeni bir insan türü keşfedildi. O zamandan bu yana üzerinde araştırma yapan bilim insanları çıkardıkları DNA dizilimleriyle yeni bir insan türü olduğu olgusunu netleştirdiler. Arkalarında çok az fosil kalıntı, bir parmak kemiği ve birkaç diş bıraktığı görülen Denisovaların çok eskiden yaşayan bir tür olduğu düşünülüyor.

Neandarteller ve Denisova

Bulundukları mağaranın özellikle tarihlendirmenin zor olduğu bir mağara olması, bulunan türün hangi zamana ait olduğu tartışmaları devam etmektedir. Denisovaların azı dişleri son teknoloji üzerinden yapılan DNA analizleriyle, çok erken bir zaman diliminde yaşadıklarını ve tekrar tekrar bu mağaraya geri geldikleri tespit edilmiştir. Bulunan küçük bir parmakla birlikte bir de farklı diş ve kemikler bulunmuştur. Bu bulunan farklı diş ve kemikler ise küçük kızdan farklı olarak başka bir canlıya ait olduğu düşünülüyor. Küçük parmağın ait olduğu kızın yaklaşık 50.000 yıl önce diğer bulunan fosillerin  ise en az 110.000 veya 170.000 yıl önce öldüğü düşünülüyor. Araştırmacılar üç azı dişinin ve derindeki 22. Katman’da bulunan bir çocuk azı dişinin DNA dizisini çıkarmışlardır. Ortaya çıkan dördüncü bir diş ile yapılan araştırmalarla Neandertal’e ait olduğu anlaşılmıştır. Bu da mağaraya Neandertallerin de geldiğini ortaya çıkarmıştır. Daha sonraki zamanlara ait buluntular göz önüne alındığında, modern insanların da bu mağaraya geldiği yönünde düşünceler vardır.

Dişlerden elde edilen DNA’nın önemli bir kısmıyla, parmak kemiği bulunan Denisovalı kızın genomunu, Neandertal genomunu ve modern insan genomunu karşılaştırıp değerlendiren  araştırmacılar, bu mağaradaki Denisovalıların arasında yakın bir bağ olmadığını ortaya koyan bilim insanları tarafından Denisovalıların arasındaki genetik çeşitliliğin şimdiye kadar DNA dizisi çıkarılmış tüm Neandertallerin arasındaki genetik çeşitlilikten daha fazla çıktığını öne sürülüyor. Fakat Neandartellerin genetik  olarak birbirlerine daha yakın olduğu sonucu da göz ardı edilemez bir gerçeklik olarak bilim insanları tarafından savunuluyor. Bu keşfin ise çok yakınlarda insanlık tarihi açısından ne gibi değişimlere sahip olacağı yapılacak yeni araştırmalar ile ortaya çıkarılacak.