Evrenin 30 Yıllık “Kayıp Maddesi” Bulundu!

Astronomların, 30 yıl süren araştırmasından sonra evrene dağılmış, tespit edilmesi zor ve Big Bang’den yani Büyük Patlama’dan kaldığı tahmin edilen kayıp maddeyi bulduğuna dair yeni bir araştırma paylaştı.

Nature isimli bilimsel yayında çarşamba günü yayımlanmış olan çalışmanın yazarlardan birisi olan, Curtin Üniversitesi’nde doktor araştırma görevlisi Jean-Pierre Macquart, Büyük Patlamaya dair yapılmış olan ölçümlerden Evren’in başlangıcında ne kadar madde bulunduğunu bilmekteyiz. Ancak şu an ki evrene baktığımız zaman, olması gerekenin kalan yarısını gizemini koruyordu. Bu bir miktar kafa karıştırmaktaydı açıklamalarında bulundu.

Bilim insanları her ne kadar daha önce tespit etmekte zorlansalar da bu maddenin galaksiler ve yıldızlar arasında uzun zamandır olması gerektiği konusunda hemfikirdiler. Söz edilen maddenin uzay boşluğunda çok az olmasından dolayı tespit edilmesini fazlasıyla zor hale getirdiği belirtildi.

Ancak bilim insanlarının, birkaç milisaniye süresince yayılmış olan güçlü radyo dalgaları, radyo patlamalarını inceleyerek kayıp maddenin bir kısmını tespit etmeyi başardığı belirtildi.

Bu her bir patlamanın görüş hattını takip etmiş olan bilim insanlarının elektron yoğunluğunu tespit edebildiğini ve elektromanyetik dalga ile iyonlaşan her baryonu sayabildiği açıklandı.

Macquart, yaptığı bir açıklama sonucu hızlı radyo patlamalarından gelmekte olan ışının, tıpkı güneş ışığının renklerinin prizmada ayrıldığını gördüğünüz şekilde kayıp madde kısmından yayılmaktadır ifadelerini belirtti.

Bilim insanları tarafından tespit edilen kayıp maddenin yoğunluğunun küçük olduğu, ortalama bir ofis büyüklüğünde olan bir odada yaklaşık bir ya da iki atoma eşit olduğu belirtildi.

Bu ölçümün araştırmacılara, kayıp maddenin evrendeki miktarını tahmin etmeye olanak sağladığı söylendi.

Oluşan hızlı radyo patlamaları, Avustralya’da olan ve en hızlı radyo teleskoplarından arasında bulunan ASKAP’ın kullanılmasıyla tespit edildi.

Yapılan araştırmanın yazarlarından olan ve Swinburne Teknoloji Üniversitesi’nde doktor araştırma görevlisi olarak bulunan Ryan Shannon, ASKA dolunayın hemen hemen 60 katı kadar geniş bir görüş alanına sahip ve yüksek çözünürlükte görüntü verebilmektedir ifadelerine yer verdi.