Gezegenlerin Oluşumu ile Yeni Bulgulara Rastlanıldı

Bilim insanlarının son zamanlarda yürüttükleri çalışma kapsamında Güneş Sistemi’nde gezegenlerin oluşumuyla ilgili alışılmış teorilerin yeniden yazılmasını sağlayacak yeni bulgular açıklandı. Şimdiye kadar yaygın olarak kabul edilen teori, uzayda rastgele dolaşan cisimlerin hızla birbirlerine çarpmaları ile gezegen haline gelmeleri olurken yeni bulgular cisimlerin yavaş yavaş bir araya gelip genişlediğini gösteriyor.

Yavaşça Bir Araya Gelen Cisimler

Science dergisinin geçen ay sayısında yayımlanan yeni bulgular NASA’nın öncülüğünde yapılıyor. Araştırma yeni bulguların güneş sistemi ve gezegenler hakkında çok önemli olarak görülüyor. Elde edilen verilere göre gezegenlerin yavaşça bir araya gelme sonucunda oluştuğu teorisi Güneş Sistemi’nin dışında kalan gök cisimlerinin detaylı bir şekilde incelenmesi ile anlaşıldı.

2014 yılında keşfedilen ve MU 69 adı verilen söz konusu gök cismi, Güneş’ten yaklaşık 6,4 milyar km uzakta ve Neptün’ün dışında kalan Kuiper Kuşağı’nda bulunuyor. Güneş Sistemi’nin 4,6 milyar yıl önce oluşmasından kalan ve gezegen olma sürecini tamamlamayarak olduğu gibi kalan bu gök cismi birbirine yapışmış iki yumruyu andırıyor.

NASA tarafından çekilen yüksek çözünürlüklü görüntüler sayesinde bu gök cismi parçacıkların şiddetli şekilde çarpışması ya da parçacıkların yavaşça bir araya gelmeleri sonucu mu oluştuğu merak edilmişti. Konuyu inceleme yapan bilim insanları çarpışmaya dair kanıtlara rastlamadılar. İki yumrunun birleştiği kısımlarda çatlaklar ya da herhangi bir hasar belirtisi olmaması, parçaların yavaşça birbirlerine tutunmuş olabileceğini göstermekteydi.

Bu bulgulardan hareketle gök cisminin ve diğer gezegenlerin çarpışma sonucunda değil cisimlerin yavaşça bir araya gelmesinden oluştuğu görüşü yaygınlık kazanmış oldu. Gezegenlerin oluşumunun gök cisimlerinin yavaşça bir araya gelmesinden oluştuğu fikri daha önce de söz konusu olmuş ancak yeterli bulgulara rastlanmadığı için çok fazla dikkat çekmemişti.

Çarpışma teorisinin yerine bu teorinin geçebilmesi ise çarpışma teorisi ile ilgili bazı sorunların da ortadan kalkmasına neden olabilir. Çarpışma teorisi ile ilgili en büyük sorun çarpışan nesnelerin birbirlerinden uzaklaşma yerine neden birbirlerine yapıştıkları açıklanmamış bir sorun olarak görülüyordu.