Kalp Krizine Neden olan Plakları Tüketen Nanoparçacıklar

Michigan State Üniversitesi ve Stanford Üniversitesi’nden bilim insanlarından oluşan araştırma ekibi, kalp krizlerine sebep olan damar plaklarını içerden yok edecek nanoparçacık geliştirildi. İcat diyebileceğimiz bu gelişme, kan dolaşımından yola çıkarak sorunlu bölgeye ulaşıp, geliştirilmesinin sebebi olan işlevini yerine getirebildikleri ve kalp krizlerini ciddi oranda azaltılabilineceğini Nature Nanotechnology bilimsel dergide yayınlandı.

“Truva Atı” Adı Verildi

Michigan State Üniversitesi, Biyomedikal Mühendisliği bölümünde görev yapan Doçent Dr. Bryan Smith ve araştırma ekibi tarafından, kan dolaşımından hedef noktaya içeriden ulaşması sebebi ile Truva Atı ismi verilmiştir.

Truva Atı ismi verilen nanoparçacıklar, monosit ve makrofaj gibi sistem hücrelerine seçicilik gösteriyor. Geliştirilen bu nanoparçacıklar, makrofajlara bir kez yerleşmeyi gerçekleştirdi mi, nanoparçacıkların içerisinde bulunan bir ilaç sayesinde bu plakları yok edene kadar çalışacak şekilde smile edilmiş. En temel bakış ile nanoparçacıklar, hasta ve ölü hücrelere savaş açıp, onları öldürüyor. Dr. Smith, ekibi ile geliştirmiş olan bu çalışmanın klinik çalışmalarına geçildiğini kalp krizi riskini minimum dereceye indireceğini belirtiyor. Ayrıca seçici bu nanoparçacıkları tedavisinin yan etkisinin çok az olduğunu da belirtiyor. Daha yapılan çalışmalarda, nanoparçacıkları hücre yüzeyine etki ederken, bu çalışma ile hücre içine nüfuz edebilmiştir. Dr. Smith ve ekibinin yapmış olduğu çalışma ile ilgi odağı, makrofajların yüzey reseptörlerinin hücre içine sinyal göndermesine engel olup, nano-immünoterapötik denilebilecek yolla hücreye ne yapması gerektiğini mesaj olarak gönderiyor. Bu sebeple farklı şekillerde geliştirilmiş dışarıdan müdahalelere göre daha seçici ve daha verimli sonuçlar elde ediliyor. Makrofajların ölü hücreleri hücreleri tüketmesi için uyarı yapılacağını farkeden araştırmacılar, plakların içine hapsolmuş inaktif hücrelere ‘uyanıp tekrar yemeye devam edin ’ mesajını vererek ateroskleroz prekürsor hücrelerinin, yani daha açık tanımlamak gerekirse kalp krizi riskini azalmasını sağladılar.

Bu çalışma, kalp krizine yol açan, ateroskleroz, damar tıkanıklığını, tansiyon ve diğer kalp hastalıkları için gelecek zaman içerisinde tedavi yollarından biri olacağı düşünülüyor.