Nasa’dan Kayıp Halkayla İlgili Büyük Keşif!

Uzay, hala bilinmezlerle dolu ve evrenle ilgili pek çok şeyin sırrı hala çözülebilmiş değil. Gök bilimciler özellikle kara delik üzerindeki çalışmalarını sürdürüyorlar.

Kara delikler, uzay bilimleri dünyasının en çok ilgisini çeken konulardan birisi. Nasa’da görev alan gök bilimciler, bir kara delikle ilgili önemli bir keşif duyurusu yaptı.

Güneş’in 50 Katı Büyüklüğünde Bir Kara Delik..

Nasa’nın açıkladığı bilgiye göre, New Hampshire Üniversitesi’nde görev alan bilim insanları Hubble Uzay Teleskobu ve iki X ışını gözlem evinden aldıkları verileri inceleyerek orta büyüklükte bir karadelikle ilgili kanıtlar elde etti.

The Astrophysical Journal Letters isimli dergide yer alan ayrıntılara göre Güneş’in 50 katı büyüklüğündeki kara deliğin izi, 2006 yılından beri takip ediliyordu. Gök bilimcilerin harekete geçmesini sağlayan şey  3XMM J215022.4−055108 olarak adlandırılan güçlü X ışını parlaması oldu.

Ekip lideri Dacheng Lin, Samanyolu Galaksisi’nin dışında yer alan bir yıldızı yutan orta kütleli bir kara deliğin veya Samanyolu’nda soğuyan bir nötron yıldızının X ışını parlamalarına neden olabileceğini söyledi.

X Işını Parlaması, Orta Büyüklükteki Bir Kara Delikten Kaynaklanıyor Olabilir

Hubble Teleskobu, bu X ışınının yerini tam tespit edebilmek için devreye girdi. Hubble Teleskobu, ortaya çıkan bu parlamanın Samanyolu Galaksisi’ndeki uzak bir noktadan değil, başka bir galaksinin dışında yoğun bir yıldız kümesinden geldiğine dair güçlü kanıtlar elde etti.

Orta büyüklükteki kara deliklerin, galaksinin dışından keşfedilmesinin beklendiğini söyleyen Dacheng Lin, Hubble Teleskobu’nun ulaştığı veri doğrultusunda ışının, orta büyüklükteki bir kara delikten kaynaklanmasının güçlü bir ihtimal olduğunu belirtti.

Kara deliğe çok yaklaşan bir yıldızın parçalaması sonucunda ortaya çıkan parlamayı araştıran gök bilimciler, kara deliğin kütlesinin Güneş’ten 50 bin kat daha büyük olduğunu hesapladı.

Galaksilerin merkezinde, süper kütleli kara deliklerin bulunduğu, yıldızlara oranla biraz daha büyük kütleleri olan kara deliklerin de büyük bir yıldızın sönmesi neticesinde oluştuğu ifade ediliyor.

Orta büyüklükteki kara deliklerin ise, kara delik araştırmaları kapsamında uzun süredir aranan kayıp halkası olduğu ifade ediliyor.