Yanlışlıkla En Küçük Yıldız Keşfedildi

Cambridge Üniversitesinde yapılan araştırma sonucunda, gezegen araştırması yapılırken gökbilimciler yanlışlıkla en küçük yıldızını keşfettiler. Bu sayede şimdiye kadar keşfedilmiş en küçük yıldız unvanını alan yıldız, ilgili literatüre hemen kaydedildi.

En Küçük Yıldız

Yeni keşfedilen yıldızın Güneş kültesi 0.081 olarak belirlendi. Boyutu ise yaklaşık Satürn kadar olarak tespit edildi. Böylesi küçük bir boyutta olması nedeniyle şimdiye kadar yıldız kalıntıları dışında bilinen en yoğunluğa sahip cisimler arasında yer almasını sağladı. Fakat küçük boyutuna rağmen yüksek yoğunluğa sahip olması nedeniyle de aynı zamanda da Dünya’nın 300 katı kadar bir kütleçekimine sahip olduğu görülüyor.

EBLM J055 adı verilen bu yıldız temel olarak ikili yıldız sisteminin bir parçası olarak görülüyor. WASP isimli ötegezen projesi için yürütülen çalışmada gökbilimciler bu yıldızda, düzenli olarak tekrar eden bir parlaklık azalması tespit ettiler. Bu parlaklığın azalması ise gözlemcileri yıldızın etrafında bir ötegezegen olduğunu düşünmelerine neden oldu.

Bu yöntem ötegezegen keşifleri için sıklıkla kullanılır çünkü gezegenler ışık yaymadıkları yani ışık kaynağı olmadıkları için boyutları da nispeten küçük olduğu için görülmesi son derece zorlaşan gezegenlerin görülmesi için yıldızlardan gelen ışıktan yararlanılır. Böylece gezegenler etrafında bulunan yıldızların önünden geçtiklerinde bir tür tutulma gibi bu yıldızın parlaklığında bir azalma görülür. Böylece gözlemciler yıldızın çevresinde de bir cisim olduğunu fark ederler.

Ardından gerekli cihazlar ile bu cismin incelenmesi sonucunda cismin kültesinin bir gezegenin sahip olabileceği kütleden çok daha fazla olduğu görüldü. Böylece keşfedilmiş olan cismin de bir yıldız olduğu fark edildi.

EBLM’nin kütlesi yıldız olmaya yetecek kadar olmasına karşılık keşfedilen birçok gaz devi öte-gezegenden daha küçük boyutlara sahip olduğu için dünyanın en küçük yıldızı unvanını almaya hak kazandı. Böylece yanlışlıkla da olsa özellikle gökbilimciler ve uzaya meraklılar için EBLM J055 oldukça önemli bir keşfe sebep oldu.